Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ogłosiło przetarg nieograniczony na 15 autobusów hybrydowych. Zbieranie zgłoszeń trwało do 30 grudnia 2025 roku. W przetargu wzięła udział tylko jedna firma.
PKM w Gliwicach prowadzi przetarg na fabrycznie nowe autobusy hybrydowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w roku 2025 i z przebiegiem nie większym niż 600 km. Konstrukcja i zastosowane rozwiązania w pojazdach mają gwarantować minimum 10 lat eksploatacji lub 840 tysięcy kilometrów przebiegu.
Dostarczone autobusy mają być identyczne. Ich wymiary powinny mieścić się w przedziale: 17,50 do 18,10 metra długości i maksymalnie 3,25 metra wysokości. Mają być w pełni niskopodłogowe, tj. bez stopni w wejściach i bez stopni poprzecznych w przejściu wzdłuż pojazdu.
Moc silnika lub silników ma być nie mniejsza niż 235 kW i umożliwiać eksploatację w temperaturze od -25˚C. Silnik spalinowy autobusu ma być natomiast wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny (jako że mowa o pojazdach hybrydowych), którego moc znamionowa wynosić powinna co najmniej 5 kW.
Pojazdy mają pomieścić co najmniej 140 pasażerów, z czego co najmniej 26% osób na miejscach siedzących. Elektrobusy będą ogrzewane, monitorowane oraz klimatyzowane. Pojawi się również system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Wymagana liczba drzwi – 4 wejścia, otwierane do wewnątrz w układzie 2-2-2-2.
Termin dostawy został określony na nie później niż do 390. dnia od zawarcia umowy.
PKM w Gliwicach podało również następujące kryteria wyboru dostawcy. Po pierwsze będzie to cena usługi, która przy ocenie ma wartość 50%. Kolejnym kryterium jest ocena bezpieczeństwa i techniczno-eksploatacyjna autobusów (całkowita pojemność pasażerska, bezpieczeństwo typu oferowanych pojazdów, aktywne zawieszenie i systemy bezpieczeństwa) - 20%, dalej kwestie ekologicznej eksploatacji – 21%, okres gwarancji i rękojmi na pojazd oraz napęd i magazyny energii elektrycznej - 5%. Dwa ostatnie kryteria to cena części zamiennych – 2%, a także czas dostawy – 2%.
Oferty zostały otwarte 30 grudnia 2024 roku. W postępowaniu wzięła udział ostatecznie tylko jedna firma – Solaris Bus & Coach a dostarczenie 15 fabrycznie nowych autobusów wyceniła na 39, 852 miliona złotych brutto. Budżet projektu opiewał natomiast na 35,055 miliona złotych brutto. Nie wiemy jeszcze, czy Solaris spełnił pozostałe warunki Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach i czy zostanie podpisana z nim umowa na dostarczenie autobusów.
Warto wspomnieć, że nie będą to pierwsze autobusy hybrydowe w Gliwicach, a miasto posiada również własną flotę autobusów elektrycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.